Waarom je Facebook remarketing moet gebruiken.

Ik moet je niet vertellen wat Facebook is of dat ga ik toch niet doen in deze post. 🙂  Als zelfstandig ondernemer of webshop eigenaar maak je zeker gebruik van Facebook. Je plaats nieuwe artikelen of het laatste nieuws van je winkel op je bedrijfspagina. Je plaatst dit als gewone (gratis) post of misschien maak je zelfs gebruik van Facebook Ads maar ken je Facebook remarketing al (ook wel Facebook retargeting genoemd)?

Yes, vandaag ga ik het hebben over Facebook remarketing. Dit moét je als zelfstandig ondernemer gebruiken. Ja, ik leg de nadruk op “moet”. Ik leg je dadelijk uit waarom en wat het doet.

Wat is Facebook remarketing?

Als shoppende klanten afgeleid worden of twijfelen over een aankoop dan verlaten ze je website of webwinkel met lege handen. De kans is dan klein dat je ze nog terug ziet… of zo was dat vroeger toch. Met Facebook remarketing kan je potentiële klanten die je website bezoeken terug bereiken met doelgerichte Facebook advertenties. Je toont dus advertenties aan een doelgroep die al interesse had in je producten. Je kan je advertenties afstellen op de interesses van de bezoeker.

Een voorbeeld van Facebook remarketing

Een voorbeeldje. Nola is online op zoek naar een nieuwe ring en komt op de website van Trendy Juweeltjes. Ze ziet een heleboel mooie ringen staan maar besluit toch even om ook op een andere website verder te kijken. Ondertussen staat zoonlief van 3 jaar aan haar kleedje te trekken voor aandacht. Tenslotte besluit Nola om haar zoektocht te staken en geeft ze alle aandacht aan zoon lief. Vanaf nu start de remarketing van Trendy Juweeltjes. Terwijl Nola ’s avonds besluit de tijdlijn van haar Facebookpagina te overlopen ziet ze reclame advertenties van mooie ringen van Trendy Juweeltjes staan. Ze klikt op de advertentie en komt zo terug op de pagina waar haar droomring te koop staat. Ze besluit om deze ring te kopen.

Zoals je ziet heeft de remarketing campagne van een verloren bezoeker een klant gemaakt. Dit is het volledige opzet van Facebook remarketing.

Hoe werkt Facebook remarketing

Om met Facebook remarketing te starten dien je eerst een Facebook-pixel op je website te plaatsen. Dit is een stukje code dat het verkeer op je website traceert en ervoor zorgt dat Facebook weet welke personen op welke pagina van je website een bezoek brengen. Op basis van die informatie kan je op Facebook een aangepaste doelgroep maken. Zo kan je een doelgroep “remarketing voor bezoekers zonder aankoop” maken. Deze doelgroep kan je dan nog specifieker maken door deze op te splitsen in bv:

  • mensen die bepaalde pagina’s van je website bezocht hebben (zoals in ons voorbeeld ringen)
  • mensen die producten in je winkelwagentje plaatsen maar dan afhaken

Tot slot maak je doelgerichte advertenties per specifieke doelgroep. In ons voorbeeld is dat een advertentie over ringen al dan niet met een kortingscode voor mensen die de pagina met ringen bezocht heeft zonder aankoop.

De Facebook-pixel kan je zelf plaatsen op je website of je vraagt hulp aan je website bouwer. Kies je om Facebook Advertentie uit te besteden aan ons dan zorgen wij hier met plezier ook voor.

Waarom nu Facebook remarketing gebruiken?

Facebook remarketing is één van de snelste, meest efficiëntste manieren om kliks, conversies en klanten te winnen. Bovendien kan het ook goed ingezet worden om naamsbekendheid te creëren.

Facebook remarketing = meer aankopen en klanten

Doordat je je advertenties kan richten tot doelgroepen die al interesse hebben in je producten is het eenvoudiger om hen te overtuigen tot een aankoop.

Facebook remarketing = kosten efficiënt

Doordat je advertenties gericht zijn op specifieke doelgroepen die interesse hebben in je product, zijn deze relevant waardoor deze meestal goedkoper zijn dan irrelevante. Hoe relevanter je advertenties zijn hoe goedkoper deze worden. Adverteren op Facebook is helemaal niet duur en doordat je advertenties relevant zijn is het conversiepercentage veel hoger. M.a.w. Facebook Ads betalen zichzelf terug (en anders is je campagne niet goed ingesteld)

Facebook remarketing = meer naamsbekendheid

Zelfs als je remarketing advertentie niet rechtstreeks leidt tot een aankoop dan kan je ze merk of winkel wel versterken. Je toont immers je producten weer aan een potentiële klant waardoor je “top of mind” blijft. Heb je geen webwinkel dan is remarketing nog steeds interessant. Ook via deze weg haal je heel wat klanten naar je fysieke winkel.

Vragen over Facebook remarketing?

Heb je vragen over Facebook remarketing? Laat ze me gerust weten. Heeft dit artikel je geholpen, bedankt om het te delen met je netwerk.
Wil jij de kans niet laten liggen om meer omzet te behalen met Facebook remarketing? Besteedt Facebook remarketing nu uit aan Buitengewoon Communicatie.  Wij hebben zeer voordelige tarieven, ook voor kleine ondernemingen.