Besteed uw tijd nuttig tijdens een rustige periode

De zomermaanden, en meer bepaald de maanden tijdens de grote vakantie, zijn voor de meeste webwinkels rustige maanden. Op zich niet abnormaal, vele Belgen zijn deze periode op vakantie en zullen minder online actief zijn. Tijd om zelf even wat op adem te komen met een deugddoende vakantie. Geniet met volle teugen van je vakantie en profiteer daarna van deze rustigere periode om je webshop klaar te maken voor het drukke najaar.

Onderhoud uw webshop

Uw webwinkel kan nu wat extra aandacht gebruiken in de back-office. Zo kan je nu zijn layout aanpakken. Hem terug up-to-date maken zodat hij met zijn tijd mee is. Ook de beveiliging van je website dient in orde te zijn. De meeste van deze updates voer je tijdens het jaar uit ’s nachts of tijdens het weekend. Tijdens deze rustigere periode kan je dit ook aanpakken. Er zijn minder bezoekers op je website die zullen merken dat je minder bereikbaar bent.

Wanneer je aanpassingen doorgevoerd hebt aan de layout dan kan je deze lanceren wanneer het nieuwe seizoen van start gaat. Je kan dit dan opnemen in je marketingplan.

Producten toevoegen of verwijderen

Wat je zeker tijdens deze periode kan doen is je product assortiment op orde zetten. Zo kan je een tussentijdse inventaris maken en kijken of je stockbeheer nog volledig klopt. Producten waarvan de stock op nul staat en waarvan er geen nieuwe voorraad meer binnenkomt, zoals bv bij kleding en schoenen, verwijderen uit je webwinkel. Deze dragen misschien nog wel bij voor de vindbaarheid in Google maar kunnen ook grote frustratie opwekken bij je bezoekers wanneer ze na een lange zoektocht ontdekken dat deze niet meer beschikbaar is. Ook je database is erdoor onnodig zwaar.

Tijdens deze periode heb je zeker je nieuwe producten voor het najaar al aangekocht. Sommige zullen misschien al geleverd zijn, deze kan je dan ook direct online zetten. Er zijn zeker ook producten die aangekocht zijn maar die pas binnen enkele weken geleverd worden. Je kan deze al stilaan invoeren in je webwinkel zonder ze online te zetten, je laat ze dan gewoon in je concepten staan. Zodra ze dan geleverd worden kan je ze, indien nodig nog (laten) fotograferen en online plaatsen. je bespaart je dan heel wat werk wanneer het terug drukker aan het worden is.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Het onderhoud van je webshop zit niet alleen in de layout en de beveiliging. Het is nu ook wel tijd om na te gaan hoe je website het doet in Google. Misschien zijn er pagina’s die nog wel geoptimaliseerd kunnen worden. Zorg er ook voor dat je foto’s geoptimaliseerd zijn voor Google, hebben deze alt-attributen enz. Zijn je producten en categorie pagina’s voldoende geoptimaliseerd? Hier kan je nu perfect werk van maken. Vele webwinkels hebben wel de categoriepagina’s geoptimaliseerd maar is er minimaal aandacht geschonken aan de productpagina’s.

Heb je ook al eens nagegaan hoe je pagina’s het op snelheid doen? De snelheid van een website speelt een steeds grotere rol bij het bepalen van de posities in de resultaten. Dit kan je nagaan met de Pagespeed Tools van Google. Met Pagespeed Insights van Google krijg je onmiddellijk zicht op de snelheid van je webshop. Google geeft dan ook ineens mee hoe je dit kan verbeteren. Let wel op dat sommige ingrijpende zaken niet zomaar kunnen aangepast worden zonder de nodige kennis hiervan. Maak hiervoor gebruik van een expert.

Email box opkuisen

Maak eens tijd om je mailbox op te schonen. Dikwijls blijven hier berichten instaan die je vergeten te deleten bent. Maak een duidelijke structuur in je mailbox. Berichten die je niet meer nodig hebt, kieper je weg en diegene waarvan je denkt deze nog te kunnen gebruiken klasseer je in aangemaakte mapjes. Zo kan je in de loop van het jaar je mailbox overzichtelijk houden. Mails die nog beantwoord dienen te worden daar maak je nu uiteraard ook gebruik van om dit te doen.

Online marketingplan

Heb je al een online marketingplan opgemaakt voor het najaar? Normaal maak je een marketingplan voor het hele jaar maar veel ondernemers doen dit niet. Lukt het je niet om een marketingplan op te maken voor een heel jaar. Doe het dan per periode. In de zomer is het rustig en kan je een marketingplan opmaken voor de rest van het jaar. Hoe je een marketingplan moet maken ga ik nu niet uit de doeken doen maar daar kom ik later in een nieuw artikel op terug.

Wanneer je je marketingplan hebt opgesteld, kan je dit al meer invullen. Je kan blog berichten schrijven, email marketing campagnes opmaken, adwords, facebook ads,… deze artikelen kan je al perfect schrijven. Schrijf ze nu en plaats ze online in het najaar wanneer het van toepassing is. Je kan ze ook al inplannen ook dan hoef je dan zelfs niks meer te doen.

Zo hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen. Heb jij nog tips over wat jij doet met je webwinkel wanneer het rstig is, laat het me zeker weten.

Kom je er zelf niet uit? heb je hulp nodig met je marketingplan of het updaten van je webwinkel. Ook hier kan buitengewoon Communicatie je helpen. Contacteer me vrijblijvend voor meer info.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren