Optimaliseer productfoto’s voor uw webwinkel

Productfoto’s zijn zeer belangrijk voor uw webshop. Ze maken of kraken het succes van uw online winkel. Het design van je winkel mag super mooi zijn, maar als je productfoto’s bar slecht zijn, zullen je verkopen uit blijven! Het is het eerste waar een potentiële klant naar kijkt.

Volgens een studie van de E-tailing group zijn productafbeeldingen zeer belangrijk bij mensen die online kopen. Volgens deze studie zijn volgende kenmerken de belangrijkste van een productpagina:

  1. De kwaliteit van de productfoto’s
  2. Wanneer producten verkrijgbaar zijn in verschillende kleuren, foto’s laten zien van alle beschikbare kleuren.
  3. Productafbeeldingen tonen vanuit verschillende camerastandpunten
  4. Mogelijkheid tot het inzoomen op het product.
  5. Toevoegen van producthandleidingen.

Zoals je ziet hebben punt 1 t/m 4 rechtstreeks betrekking op de productafbeeldingen. Ik wil in dit artikel dan ook een aantal tips geven die je moet overwegen bij het tovoegen van productfoto’s in je webwinkel.

 

Kwaliteit van productfoto’s

Het spreekt voor zich dat je beelden van hoge kwaliteit gebruikt. Anderzijds word er al jaren gezegd dat je je bestand moet verkleinen. Met de huidige technologie, breedband internet is bijna overal toegankelijk in België en Nederland, is dit in mijn ogen minder en minder van belang. Uiteraard mogen je foto’s geen megabyte groot zijn. Ook met het uitrollen van 4G is het voor mobiele apparaten al niet zo erg om productfoto’s in te laden. Het is veel belangrijker om een productfoto te maken in hoge kwaliteit zodat de mogelijkheid er is om in te zoomen op het product.

 

Inzoomen op je product

Wanneer je naar een fysieke winkel gaat voor de aankoop van een boekentas voor je zoon of dochter, dan koop je toch ook niet de eerste de beste boekentas die je van ver ziet staan. Je doet ze toch open om te kijken of er voldoende vakken inzitten, of ze waterdicht is,… Dit is exact wat je kan bereiken met de zoom functie. Waar ik me dood aan erger bij veel webshops is dat ze de zoomfunctie aanbieden aan hun bezoekers maar dat de foto’s niet geoptimaliseerd hiervoor zijn. De foto’s zijn exact even groot en erger nog soms zelfs kleiner. Dikwijls komt dit door foto’s te gebruiken van fabrikanten of door ze gewoon “te stelen” van concurrenten. De foto’s die fabrikanten aanbieden zijn over het algemeen wel mooie foto’s maar zijn deze wel geschikt voor jouw webwinkel? Soms wel, soms niet. Probeer zo groot mogelijke foto’s te gebruiken zodat de zoomfunctie werkt. Test deze altijd eerst.
De foto’s zijn te belangrijk. Is er geen goede productafbeelding ter beschikking? Maak er één. Zelfs met je iPhone kan je tegenwoordig al mooie productfoto’s maken.

Productfoto’s kunnen alle formaten hebben tot 2048 x 2048 pixels of 4,2 megapixels. Hogere resolutie foto’s komen professioneler over naar je potentiële klanten. Een leidraad die je mag aanhouden voor vierkante foto’s is 1024 x 1024 pixels. Hiermee zit je altijd goed.

 

Laat zien wat je hebt

Stel je gaat naar een offline kledingzaak bij je in de buurt en wil een rode trui kopen. De verkoopster laat je een groene zien en zegt dat ze deze ook nog in het rood liggen heeft. Ga je hem kopen wanneer je hem niet gezien hebt? Wellicht niet of je gaat hem op zijn minst terug uit de zak halen om te kijken hoe hij eruit ziet voor je hem betaald hebt. Niet?
Online is dit net hetzelfde. Wanneer er op foto een groene trui staat en deze is beschikbaar in verschillende kleuren staan er dikwijls vierkantjes met daarin de beschikbare kleuren. Ga je de rode kopen zonder dat je deze gezien hebt? Wellicht niet. Het is daarom een kleine moeite om ook hiervan foto’s online te zetten. Zet voor elke productvariant een foto. Heb je een bepaalde trui in het geel, groen en blauw. Maak dan van elke kleur een foto. je zal zien dat je nu de andere kleuren meer gaat verkopen.

 

Productfoto’s van verschillende camerastandpunten

Wie wil een product niet bekijken van verschillende kanten? Iedereen! Waarom neem je dan maar 1 foto van je trui? Wat ik wil zeggen is dat een klant het product van alle kanten wil bekijken.
Neem daarom zoveel mogelijk foto’s van de voorkant, achterkant maar ook van een aantal details. Zo kan een potentiële klant zich perfect inbeelden hoe het artikel eruit ziet. Een mooi voorbeeld kan je vinden bij de tweedehands wagens. Daar zie je ook niet alleen een foto van de voorkant. Hier zie je toch ook foto’s van de zijkanten, binnenkant, kilometerteller,…

 

Productfoto’s met feeling

Er zijn verschillende manieren om een productfoto weer te geven. Waarom neem je eens geen foto van je product in zijn natuurlijke omgeving. Zo breng je je klant in de totaal beleving van je product. Aan de hand van een voorbeeld gaat het heel wat duidelijker zijn. Ikea is hier een mooi voorbeeld van. In onderstaande foto krijg je een totaal beleving hoe het bed zou kunnen zijn in jouw slaapkamer. Ikea steekt hier veel werk in. In hun brochure staan ook niet alleen de productfoto’s in maar ook deze leuke belevingsfoto’s. Zij trekken dit door zowel offline als online. Heb je er al aan gedacht om zulke foto’s als extra toe te voegen bij je andere productafbeeldingen? Wat ik mijn klanten adviseer is foto’s te maken waarin mensen je product gebruiken of waarin het product in gebruik is. Dit kan voor elk product, of het nu gaat om een boormachine, juwelen of kleding. Wanneer je mensen toevoegt zal je product er aantrekkelijker uitzien en zullen mensen zich in de plaats stellen met behulp van jouw producten. Pas dit zeker toe. Je wil toch niet de laatste zijn die dit toepast?

Productafbeeldingen - geef je foto een beleving mee

 

Tot slot

Wanneer je een webwinkel hebt moet je proberen je producten zo voor te stellen net alsof je potentiële klant bij een fysieke winkel over de vloer komt. Hem onderdompelen in de beleving van je winkel en je product. Je klant moet zich visueel al kunnen voorstellen hoe het zou zijn wanneer hij je product aangeschaft heeft.

Let daarom zeker op deze tips voor je product afbeeldingen:

  • Maak kwalitatieve foto’s!
  • Maak gebruik van de zoom functie
  • Laat foto’s zien van alle beschikbare kleuren
  • Laat foto’s zien van verschillende camerastandpunten

Dit waren de belangrijkste punten waar je moet op letten voor het optimaliseren van je productafbeeldingen. Alvast veel succes moest je met mijn tips aan het werk gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *