Google meta description naar 300 tekens

Google Meta description naar 300 tekens

UPDATE: ONDERTUSSEN HEEFT GOOGLE DIT WEER TERUGGESCHROEFD

 

Is het jou ook al opgevallen wanneer je iets opzoekt in Google dat de mata descriptions van een aantal zoekresultaten langer geworden zijn?

Sinds november 2017 is Google de maximale lengte van meta descriptions aan het optrekken van 160 naar gemiddeld 300 tekens. Google geeft al een ruime tijd aan dat meta description niet mee telt voor je ranking. Toch raad ik je aan deze wel te schrijven en te voorzien van je focus keyword. Aangezien Google deze optrekt zal dit voor hen toch van belang zijn. Trouwens niet alleen voor Google. De meta description moet er voor zorgen dat iemand op jou pagina klikt. Een reden te meer om er voor te zorgen dat deze relevant en uitnodigend is. Als je het focus keyword mee in je tekst verwerkt zal Google deze in het vet plaatsen waardoor deze extra opvalt en triggert om op je link te klikken.

Wat zijn de gevolgen van een langere meta description?

In Google zie je al heel wat langere omschrijvingen. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Ik leg het je even uit met een voorbeeld

SEO: Meta description meer tekens voorbeeld

Zoals je ziet in bovenstaande afbeelding is dit een zoekresultaat met langere omschrijving. Dit is een zoekopdracht naar “Wat is een Bitcoin”. Deze tekst heeft Google naar alle waarschijnlijkheid zelf gepakt omdat de website eigenaar geen meta description heeft ingevuld. Zoals je ziet bevat de omschrijving al grotendeels het antwoord op mijn zoekvraag. Omdat ik met dit antwoord al voldoende heb ga ik niet op de link klikken. Zoals je ziet in mijn voorbeeld kan de langere description dus ook een nadeel zijn. Wil je hier een voordeel uithalen, schrijf dan je meta description op een wervende manier die toch een antwoord op de vraag geeft maar die een call to action heeft om door te klikken.

Meta description naar 300 tekens. Wat moet ik doen?

Google rankt een relevante pagina hoger in zijn rangschikking.  Als website eigenaar of copywriter kan je dus best aan de slag nu. Wat raad ik je aan te doen:

  • Ga naar je analytics en zoek uit welke pagina’s de meeste kliks krijgen vanuit Google. Begin met deze onderhanden te nemen. Later doe je dat uiteraard met de rest ook 🙂
  • Herschrijf dan de meta descriptions van deze pagina. Schrijf deze zo dat je een antwoord geeft op de zoekvraag maar dat je ook op het einde een call to action toevoegt. Zo zal er ook nog doorgeklikt worden naar je website.
  • Ik raad aan om met het herschrijven rekening te houden met een lengte van 300 tekens. Uiteraard zorg je dat in het begin van je omschrijving het focus-keyword staat.
  • Meld via Search Console je pagina aan bij Google zodat zij deze terug crawlen en je aanpassingen snel online staan.

Zo ik hoop dat jullie weer wat wijzer geworden zijn. Heb je zelf opmerkingen of tips. Laat het me zeker weten.
Wil je je meta description van je website of webshop optimaliseren en weet je zelf niet hoe er aan te beginnen. Neem dan vrijblijvend contact met me op. Zoekmachine optimalisatie (SEO) kan je voor een prikje aan me uitbesteden waardoor je website meer zal renderen.