In mijn vorige post had ik het over "Wanneer is de beste dag om je nieuwsbrief te versturen". Nu we dit weten kunnen we verder uitzoeken wat nu voor jou het beste moment van de dag is om je nieuwsbrief naar je contacten te sturen. Ook dit heeft een grote invloed op het succes van je newsletter. Net als de studies voor de beste dag zijn er uiteraard ook studies gedaan voor het beste tijdstip. Hier ga ik even dieper in op de studies van oa. Mailchimp, Hubspot en Optinmonster.

Wat is het beste uur om uw nieuwsbrief te versturen?

Als ik ga kijken naar de studie die Mailchimp uitgevoerd heeft onder hun klanten dan zien we dat 10 uur ’s ochtends de absolute piek heeft bij het openen van de nieuwsbrieven. Hier is er rekening gehouden met de tijdsverschillen wereldwijd, we vergelijken dus locale tijden. Ook Hubspot is het hier grotendeels mee eens, uit hun studie blijkt 11 uur s’ ochtends het beste uur, behalve op zondag is dit 21 uur.
Beste uren voor het versturen van een nieuwsbrief volgens Mailchimp
Beste uren voor het versturen van een nieuwsbrief volgens Mailchimp
 
Beste uren voor het versturen van een nieuwsbrief volgens Hubspot
Beste uren voor het versturen van een nieuwsbrief volgens Hubspot
Als besluit kunnen we stellen dat de meeste mensen hun mails openen in de ochtend, vooral op werkdagen. Als algemene regel kunnen we stellen dat je mail het meest zal geopend worden tijdens de kantooruren, zijnde van 8 tot 17 uur met een piek rond 10u in de voormiddag. We raden dan ook aan om je mailing te versturen in de vroege ochtend tussen 5 en 8 uur. Zo bereik je het grotendeel van je contacten, maar ook de vroege vogels onder hen.

Ontdek wat de beste tijd is voor uw contacten

Nu je weet wat de beste tijden zijn voor de meerderheid van e-mailmarketing over alle sectoren is het tijd om uit te zoeken wat voor jou de beste tijd is. Je kan nu beginnen met zelf te testen. Verstuur een eerste mailing op basis van de uren en dagen die uit de onderzoeken het best naar voren komen. Neem bv dinsdagochtend om 6 uur. Aan de hand van deze resultaten kan je gaan bijsturen (indien nodig). Wanneer je genoeg data ontvangen hebt van je email statistieken kan je gaan kijken naar het resultaat van de geopende mails (open rates). Een mooie open rate is afhankelijk van sector tot sector maar gemiddeld is 22% goed. Wil je weten wat voor jouw sector een goede open rate is dan kan je en een kijkje nemen op de pagina van Smartinsights. Wijk je van deze open rates ver af dan is het tijd om te gaan testen. Met een A/B test kunnen we dit gaan fine tunen. Denk eraan wijzig steeds 1 variabel in je mailing. Stuur dezelfde mailing met hetzelfde onderwerp naar de helft van je contacten op bv dinsdag om 6 uur en de andere helft bv om 10u. Nu kan je weer wachten op de open rates van deze 2 mailingen. Dit was een willekeurige test op basis van uur. Maar je kan ook een meer gegronde test doen. Hoe doe je dat? Je weet meer van je contacten dan je denkt. Ga in je lijst met contacten kijken. Zie je vooral mailadressen van bedrijven staan, dan weet je al dat je je vooral moet concentreren tijdens de kantooruren. Ben je ook actief op Social Media zoals Twitter en Facebook dan kan je gaan zien wanneer je volgers het meest actief zijn op Social Media. Hier zijn gratis online tools voor. Om te weten wanneer je volgers op Twitter het actiefst zijn kan je bv een kijkje nemen met de Followerwonk Tool en voor Facebook kan je kijken via de gratis Facebook fan Page Analytics Tool. hieruit kan je al veel afleiden welke tijden je best gaat testen voor je e-mailmarketing campagne. En mag ik nog een kleine hint meegeven? Doe deze Twitter en Facebook test zeker ook maar eens met de account van je concurrent. 🙂

Conclusie: Wanneer is het beste tijdstip om uw nieuwsbrief te versturen?

Om de beste tijd te weten wanneer jouw contacten je mailings het meest openen is een kwestie van je contacten goed te kennen en te blijven A/B testen. Doe de testen niet blindelings maar fundeer op de resultaten die andere hadden bij de eerder vermelde studies Heb jij het ideale moment gevonden voor het versturen van je mailings? Laat het me gerust weten wat jouw ervaring is. Bewaren Bewaren Bewaren
Hans De Boel

Hans De Boel

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit