Je webshop staat online maar wat doe ik wanneer ik een bestelling ontvang? Hier leggen we het je haarfijn uit.
Eerste order in je webshop
Als alles goed zit zou je vroeg of laat de eerste bestellingen in je Woocommerce webshop moeten binnen krijgen. Wanneer je inlogt in je webshop en je gaat naar Woocommerce – Bestellingen dan zie je daar je bestelling staan.
In Woocommerce zijn er verschillende bestelstatussen. Zodra een klant probeert een bestelling te betalen gaan deze bestelstatussen van start.
De verschillende bestelstatussen in Woocommerce
De verschillende bestelstatussen zijn enkel zichtbaar voor gebruikers die een beheerders- of shop manager account hebben. Voor andere gebruikers is dit niet van toepassing.
Zodra een bestelling binnen komt krijgt deze een status. Bestellingen die afgerekend worden met ‘bankoverschrijving’ krijgen automatisch de status ‘Wachtend op betaling’. Er zijn heel wat verschillende statussen van ‘Wachtend op betaling’ tot ‘Afgerond’. Een kort overzicht:
- Wachtend op betaling: Bestelling ontvangen (betaling nog niet ontvangen)
- Mislukt: De betaling is mislukt of geweigerd
- In behandeling: De betaling is ontvangen en de voorraad van je product is aangepast. De bestelling kan verzonden worden
- Afgerond: De bestelling is verzonden en volledig afgerond
- In de wacht: Je wacht nog op de betaling en de voorraad is verlaagd. Je moet handmatig controleren of de betaling ontvangen is. Dit is bv bij overschrijving zo.
- Geannuleerd: De bestelling is geannuleerd door de klant of de beheerder heeft ze zelf geannuleerd. verder hoef je nu niks meer te doen.
- Terugbetaald: De beheerder heeft de bestelling gedeeltelijk of helemaal terug betaald.
Wanneer de bestelstatus wijzigen?
Bestelstatussen worden niet automatisch gewijzigd. Zo kan je zelf het overzicht bewaren. Zo kan je een bestelling die in behandeling staat klaar maken voor verzending en de status wijzigen op het moment dat de bestelling verzonden is.
Wanneer er een bestelling geplaatst word en deze is afgerekend (bv met Bancontact) dat zet Woocommerce de status automatisch op ‘In behandeling’. De klant ontvangt dan een mailtje met de bevestiging dat zijn bestelling ontvangen is en dat deze in behandeling genomen is.
Wanneer je nu de bestelling klaar hebt om te verzenden, wijzig je de status van ‘In behandeling’ naar ‘Afgerond’. De klant ontvangt dan zijn mailtje dat de verzending verzonden en afgerond is.
Hoe wijzig je de bestelstatus?
Om de bestelstatus te wijzigen log je in in het dashboard van je webshop als beheerder of shop manager. Je gaat dan in de linker kolom naar ‘Woocommerce’ en selecteert ‘Bestellingen’. Nu krijg je het overzicht van alle bestellingen. Vervolgens kies je de bestelling waarvan je de status wil wijzigen door op de ordernummer en naam van de klant te klikken. Nu open het scherm met de volledige bestelling. Het enige dat je hier hoeft te doen is bij het dropdownmenu te klikken en een andere status te kiezen. Als je dit gedaan hebt dien je enkel nog aan de rechterkant op ‘bijwerken’ te klikken. Er zal nu automatisch een mail verzonden worden naar de klant indien dit zo is ingesteld.
Zo op deze manier dien je een bestelling af te werken in Woocommerce. Doe je dit niet dan gaat je klant ook niet weten of je bestelling al verzonden is of niet.