Producten toevoegen in Woocommerce is echt niet moeilijk. Daarom leg ik jullie hier in het kort uit hoe dit moet. Bepaal vooraf zeker of je een simpel of een variabel product wil toevoegen. Een simpel product is een product waarbij de klant geen keuze moet maken in bv de maat. Bij een variabel product zijn er product variaties zoals bv de maat. De klant dient steeds eerste de variatie te kiezen vooraleer hij kan bestellen.
Nadat je WooCommerce hebt geïnstalleerd, open je je WordPress-dashboard en ga je naar WooCommerce > Producten. Klik vervolgens op de knop Product maken om uw eerste product te maken.

1. Producttitel en beschrijving toevoegen
Voer de naam van het product in het titelgedeelte in. Vul vervolgens de beschrijving voor uw product in. Dit is de lange beschrijving. Zorg dat de beschrijving de voordelen van uw product uitlegt. U kunt zelfs opsommingstekens gebruiken om de leesbaarheid van deze sectie te verbeteren.

Zorg er bij het schrijven van de titel en beschrijving voor dat u ze optimaliseert voor organische zoekwoorden. Gebruik in de titel zeker het belangrijkste zoekwoord of zoekwoorden.
2. Kies producttype
Afhankelijk van wat je verkoopt, kun je met WooCommerce verschillende producttypes gebruiken. U kunt kiezen uit vier kernproducttypes:
- Simpel product – dit is de standaardinstelling. Dit type product komt veel voor bij eigenaren van WooCommerce-winkels. Bijvoorbeeld een hoed.
- Gegroepeerd product – Een gegroepeerd product is meestal bedoeld om eenvoudige producten te combineren, bijvoorbeeld een pakket van 3 hoeden.
- Extern/affiliate product – Als u bv een dropshipping webshop heeft kunt u deze optie gebruiken om de knop ‘Toevoegen aan winkelwagen’ aan een externe pagina te koppelen.
- Variabel product – Een product dat meerdere variaties biedt, zoals kleuren, maten, enz. Bijvoorbeeld een t-shirt waar shoppers kunnen kiezen tussen ‘Small’, ‘Medium’, ‘Large’, enzovoort.
U krijgt ook twee extra opties om die vier kernproducttypen aan te passen:
- Virtueel – deze optie is voor degenen die een online digitaal product verkopen waarvoor geen verzending vereist is.
- Downloadbaar – u kunt dit inschakelen als er een downloadbaar bestand aan het product is gekoppeld. Bijvoorbeeld een e-Book of audiobestand.
Om deze keuze te maken, kunt u de vervolgkeuzelijst en selectievakjes gebruiken in het vak Productgegevens, dat net onder de WordPress-editor verschijnt waar u de productbeschrijving heeft toegevoegd:

Voor de rest van deze tutorial gebruiken we een simpel product. Het proces is over het algemeen hetzelfde voor andere producttypen – u krijgt alleen een paar extra opties.
In mijn artikel ‘Variabel product toevoegen in Woocommerce‘ ga ik dieper in hoe je een variabel product kan toevoegen.
3. Vul de metabox met productgegevens in
Nadat u uw producttype heeft geselecteerd, moet u de rest van de gegevens invullen in het vak Productgegevens. U kunt de tabbladen aan de linkerkant gebruiken om tussen verschillende secties te navigeren.
Algemeen tabblad

Voer op het tabblad Algemeen de prijs en indien van toepassing de kortingsprijs. De kortingsprijs is voor wanneer u besluit een kortingsactie uit te voeren. Anders zien kopers de normale prijs.
Selecteer daaronder de belastingstatus – of het product wel of niet belastbaar is. Zo ja, selecteer de belastingklasse.
Hier is SKU een uniek identificatienummer dat beschikbaar is op elk product of elke dienst. Dit houdt de producten onderscheidend en vereenvoudigt het voorraadbeheer. U kunt de SKU handmatig toewijzen.
U ziet een optie met de tekst “voorraadbeheer op productniveau”. Als u dit niet hebt gecontroleerd, moet u de voorraad handmatig bijwerken. Als u het vakje echter aanvinkt, toont het WooCommerce-voorraadbeheersysteem automatisch het product.

- Voer het aantal beschikbare stuks in de voorraadhoeveelheid in en het wordt automatisch bijgewerkt.
- Sta nabestellingen toe als het product in productie is en binnenkort beschikbaar zal zijn.
- De lage voorraaddrempel zal u op de hoogte stellen wanneer de voorraad van het product onder de drempel komt.
Tabblad Verzending

In een verzendklasse kunt u bijvoorbeeld producten die 15 gram wegen groeperen en een bepaalde verzendservice gebruiken. Dan kun je zwaardere regelen en verzenden met prioriteitspost, …
Gelinkte producten zijn aanbevelingen om de winkelomzet te verbeteren. Er zijn twee manieren om dit te bereiken; u kunt vergelijkbare producten op de productpagina linken die uw klanten mogelijk leuk vinden (cross-sells)
Of u kunt duurdere producten aanbevelen met betere eigenschappen, d.w.z. meer waarde toevoegen aan het product (upsells).

U kunt ook de aangepaste bestelpositie voor het artikel selecteren en het vakje aanvinken om klantbeoordelingen in te schakelen.
4. Schrijf een boeiende korte beschrijving
Nadat u het vak Productgegevens heeft ingevuld, scrolt u een beetje naar beneden naar het vak Korte productbeschrijving. (Je kan de vakken onderling verslepen indien je een andere volgorde wenst). Hoe de korte omschrijving ook kort. Meestal beveel ik 3 regels tekst aan of werk met bulletpoints met de USP’s bv. Wanneer je hier een lange beschrijving zou plaatsen, wat perfect mogelijk is, dan gaat je bestel knop naar onder schuiven aangezien in de meeste thema’s the korte omschrijving net boven de bestelknop staat. Wanneer dand e bestelknop buiten het scherm valt dan gaan de meeste bezoekers deze niet vinden wat ten koste van je conversie is.


De korte omschrijving wordt vaker opgepikt door de zoekmachines en is essentieel voor de SEO van uw webshop. Een beetje copywriting en trefwoordoptimalisatie geven je een uitstekende korte beschrijving.
5. Voeg wat finishing touch toe
Gefeliciteerd! Je productpagina is bijna klaar, mits je bovenstaande stappen hebt gevolgd. Voordat u het product publiceert, voegt u het volgende toe met behulp van de zijbalk aan de rechterkant:
- Productcategorieën en tags – met categorieën en tags kunt u producten ordenen. Uw shoppers kunnen ook categorieën en tags aan de voorkant van uw winkel gebruiken om producten te vinden. Probeer ze logisch en nuttig te maken voor uw doelgroep.
- Productafbeelding – voeg de hoofdafbeelding van het product toe. Dit is de grootste afbeelding op de productpagina en verschijnt ook op de cataloguspagina.
- Productgalerij – U kunt extra afbeeldingen toevoegen die in de galerij op de productpagina verschijnen.

6. Druk op publiceren
Nadat u nogmaals heeft gecontroleerd of alle productdetails correct zijn, kunt u op Publiceren klikken om uw product live te maken, net zoals u een blogbericht zou publiceren.
Hier is een voorbeeld van hoe uw product eruit zou kunnen zien aan de voorkant, hoewel het exacte ontwerp afhangt van het thema dat is gebruikt.
